Popwarming actie

Popwarming

Teken de petitie online!Klik op het groene logo om de petitie online te tekenen!

Onder het motto ‘goede ideeën beginnen vaak achter op een bierviltje’ start de Cultuurbrigade een ludieke actie om aandacht te vragen voor een Rotterdamse poporganisatie. Wil je ook dat in de Popvisie die wethouder Laan nu aan het schrijven is deze optie wordt meegenomen teken dan een viltje en lever het in bij RoTownYourspaceHeidegger, of stuur het naar: Cultuurbrigade, Postbus 21303, 3001 AH Rotterdam. Uiteraard kun je ook gewoon een mailtje sturen. Wij zullen zo spoedig mogelijk een doos bierviltjes aanbieden aan de wethouder. Deze actie wordt mede ondersteund door de Popunie en de Rotterdamse Jongerenraad.

Onderstaande tekst schetst een kader waarin mogelijke functies van een poporganisatie worden aangegeven. Het belang van een Poporganisatie wordt door partijen onderschreven. Deze tekst is bedoeld om de discussie hierover op gang te krijgen. De Cultuurbrigade nodigt partijen van harte uit hier op te reageren en suggesties te doen.

Een Rotterdamse Poporganisatie in het kort (RP):

  • – Netwerk
  • – Promotie
  • – Kennis

 

Het RP zou zich moeten inzetten voor de hele keten die Popmuziek nodig heeft om optimaal te kunnen presteren.
Uitgangspunt van het RP is niet zozeer de bezoekermaar degene die werkzaam is in de sector, met name de artiest. De content (muziek) is immers de aanjager van andere economische activiteit.

Een gezonde keten is conditioneel voor een artiest om succesvol te zijn en heeft oa voldoende

:

  • – Muziekopleidingen
  • – Oefenruimtes
  • – Podia (die ook toegankelijk zijn voor lokaal talent)
  • – Studio’s
  • – Professionals in de periferie (boekers, managers etc)
  • – Ontmoetingsplaatsen.

 

Het RP maakt deze keten zichtbaar (Netwerk) en toegankelijk voor lokale artiesten.

Daarnaast zou het RP zich moeten inzetten voor het promoten van lokale artiesten zowel lokaal als nationaal met een apart programma voor internationalisering dat toegankelijk is voor de zogenaamde ‘high potentials’.

Voorbeelden om dit te doen zijn de activiteiten zoals het Haags Pop Centrum reeds onderneemt. 
Een radioprogramma, evenementen met lokale programmering en ruimte bedingen voor lokale artiesten op grotere festivals in de stad en het beheren van het Fonds ‘Pop Overzee’. Uiteraard dient nader bepaald te worden waar de huidige situatie in Rotterdam om vraagt. Dat de keten niet goed functioneert lijkt ons geen gewaagde uitspraak.

In de ideale situatie is het RP ook bereikbaar op een fysieke locatie maar is er ook zonder die locatie voldoende mogelijkheid een bijdrage te leveren aan bovengenoemde doelstellingen.

Bierviltje-achterkant Bierviltje-voorkant

Het bierviltje.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>